Allerlei kringen en een mooi idee over vakken

11:22 0 Comments

Ietsjes later dan normaal is hier dan toch de gebruikelijke vrijdagmiddag-blog. Vandaag heb ik geschreven over een interessant idee omtrent vakken waar ik vorige week al een kort stukje over schreef. Later in de blog beschrijf ik een nieuwe kring, de ICT-kring. Ik sluit uiteindelijk af met een licht kritische voetnoot bij de sociocratische kring, al weet ik nog niet zeker of het kritiek is, of juist een positief punt. Om daar uit te komen zal ik volgende week een concluderend antwoord proberen te vormen. 

Tijdens de VO-kring van vorige week had een docente een erg interessante gedachte over het idee van vakken. Ik kan niet zeggen dat ik het er 100% mee eens ben, maar ik vind het wel zeker de moeite waard om het in mijn blog te vermelden. Zij zei namelijk dat het eigenlijk niet heel veel uitmaakt welk vak je geeft, je blijft een docent en die rol kun je bij ieder vak vervullen. Dat is inderdaad waar, zeker omdat ik nu zelf ook gestart ben met het geven van verschillende vakken. Ik ben echter wel van mening dat als ik bijvoorbeeld een les natuur- of scheikunde verzorg, de leeropbrengst waarschijnlijk wel lager zou zijn doordat ik zelf niet goed in de stof zit. Niet goed in de stof zitten is erg subtiel uitgedrukt, natuur- en scheikunde heb ik namelijk zo snel mogelijk laten vallen omdat ik er totaal niets voor voelde en er niet zo goed (lees: slecht) in was.
Deze docente is niet de enige met een dergelijk idee. Een trend in de laatste jaren, voornamelijk terug te vinden binnen het VMBO, is een vakoverstijgend vak, namelijk Mens & Maatschappij (M&M). Binnen de lessen M&M zijn de grenzen tussen de vakken aardrijkskunde, economie, geschiedenis, maatschappijleer en levensbeschouwing zo goed als verdwenen en ben je als leerling eigenlijk met vijf vakken tegelijk bezig. Op het fontys heb ik een module M&M mogen volgen en daar kon ik mij niet goed in vinden. Ik vond namelijk wel dat alle vakken goed terugkwamen in de speciale M&M theorieboeken, maar dat van alle vakken net wat minder aangeboden werd in vergelijking met de stof wanneer er afzonderlijke vakken zouden zijn. Ik had het idee dat je dus minder van ieder vak leerde, waar ik geen voorstander van ben. Het vak M&M is een stapje in de richting waar de docente op doelde, al zou ik het zelf anders inrichten. DOE040 is op dit moment al klassenloos en (bijna helemaal) roosterloos, maar van vakkenloos zou ik op dit moment nog geen voorstander zijn. Maar wie weet; mijn eerste gedachten bij het democratisch onderwijs waren ook totaal anders dan hoe ik er nu over denk.

Er is wederom een nieuwe 'kring'; de ICT-kring. Een kring is als het ware een soort van actiegroep welke zich bezig houdt met één bepaald onderwerp. De kringen zijn sociocratisch ingericht, hier heb ik het in mijn vorige blogs al uitgebreid over gehad. Voorbeelden van kringen zijn de openingskring, welke de gehele opening van de school plant, de kring van het voortgezet onderwijs (VO-kring) waarin alle zaken rondom het VO besproken worden en waren er ook sinterklaas- en kerstkringen. De ICT-kring heeft als opdracht meegekregen om samen te gaan nadenken over de ICT-voorzieningen op DOE040. Met samen wordt ook echt samen bedoelt. Zo zitten er verschillende leerlingen uit het basisonderwijs bij als een leerling van het voortgezet onderwijs. Daarnaast nemen ik en verschillende andere 'volwassenen' deel aan de kring. Hierdoor kunnen alle belangen gehoord worden en heeft een leerling dus ook daadwerkelijk invloed op de besluiten.
De ICT-kring heeft een bepaald budget gekregen om nieuwe spullen aan te kopen, maar hoe moet zo'n budget nou besteed worden? De jongere leerlingen vonden dat het geld naar een gamecomputer moest gaan, al kwamen ze daar ook al snel weer op terug omdat dit niet het belang van de school dient. Door ieders mening te horen tijdens de meningsvormingsronde, werd al snel duidelijk dat een gamecomputer niet ieders belang zou dienen. Ik vond het heel mooi hoe deze ronde ieders mening als het ware samenrolde tot een grote bol (uiteindelijke besluit) van verschillende meningen. Helaas kon niet iedereen tevreden gesteld worden, een enkele leerling had later toch spijt dat hij consent (akkoord) was gegaan met het besluit. Iedereen ging consent, behalve hij. Het was dus acht mensen voor en eentje tegen. Dit vond de leerling niet fijn en hij ging toen maar consent omdat hij het toch niet kon winnen. Ik heb later nog met deze leerling een één-op-één-gesprekje gehad en daaruit kwam naar voren dat hij niet tevreden was met het besluit en er eigenlijk best wel mee zat. Heel sneu, maar zo werkt het wel. Het was de keuze van de leerling om dan toch consent te gaan en niet om het besluit tegen te houden door niet consent te gaan. Aan de andere kant kan ik het me helemaal voorstellen dat je niet als jonge leerling tegen acht anderen wil strijden (uiteraard was er geen echte strijd, maar een gestructureerde en respectvolle kring), daar zou ik op die leeftijd ook nog niet zeker genoeg voor in mijn schoenen staan. De volgende vraag rees in mij op naar aanleiding van bovenstaande; is dit een valkuil van de sociocratische kring of juist een goed leermoment voor de leerling om zichzelf sterk te maken voor zijn/haar mening? Daar ga ik mij de komende week in verdiepen en ik hoop volgende week met een antwoord te kunnen komen.

0 reacties:

Populaire blogs