Een grote verandering in de school; geen vast rooster meer?!
Voor volgende week zou ik graag horen wat de lezers graag van mij zouden willen weten. Suggesties kun je naar me toe mailen (l.c.cabrito@gmail.com) of in een reactie onder deze post zetten.
Wederom een speciale dag op DOE040. Vandaag is er een
VO-kring geweest. Dit houdt in dat alle leerlingen (en docenten) van het
voortgezet onderwijs in een sociocratisch ingerichte kring bij elkaar komen en
samen een oplossing gaan zoeken voor knelpunten of randzaken waar het
voortgezet onderwijs tegenaan (kan) lopen. Uiteraard hoeft een leerling of
docent hier niet bij te zijn, zij hoeven hier enkel aanwezig te zijn wanneer zij
inspraak willen hebben bij de besluiten. De VO-kring van vandaag was wat dat
betreft een tikkeltje anders dan normaal; er is expliciet gevraagd of alle
VO-leerlingen vandaag aanwezig wilde zijn. Dit komt omdat er een onderwerp
aangesneden zou worden welke betrekking zou hebben op iedere VO-leerling.
Volgens sommigen was dit een van de meest interessante VO-kringen die er tot nu
toe geweest zijn op DOE040, ook ik ben van mening dat dit een belangrijke
bijeenkomst was. Tijdens de VO-kring kwam ook naar voren dat ieder andere
belangen heeft binnen de school, de ene docent wil graag meer aandacht voor
haar vak terwijl een andere docente juist vond dat we het principe van ‘vakken’
los moeten laten en op een meer natuurlijke manier moesten gaan leren. Een docent ben je namelijk niet alleen voor je
eigen vak/richting, maar je zou ook lessen kunnen geven welke buiten je
vakgebied vallen. Daar ben ik vandaag ook mee gestart, naast geschiedenis ga ik
voortaan ook de lessen economie verzorgen. Het idee om het principe van vakken
los te laten is gebaseerd op de aanname dat een docent er is om te helpen of te
ondersteunen, iets wat alle vakken/richtingen gemeen hebben. Welk vak je geeft
maakt dan niet zoveel uit. Hier ben ik het gedeeltelijk mee eens, maar daarover
volgende week meer. Vandaag gaat mijn blog voornamelijk over de VO-kring.
De VO-kring stond vandaag namelijk in het teken van het
probleem wat ik in mijn derde blog (‘De eerste lessen en een nieuw vraagstuk;
consequenties’) beschreven heb; leerlingen houden zich niet aan de afspraken
met docenten. Onder deze afspraken hoort bijvoorbeeld het maken van opdrachten,
voorbereiden van de lessen etc. Wanneer een leerling dit niet doet, lopen de
lessen vertraging op waardoor de stof maar moeizaam opgenomen wordt.
Vandaag hebben we samen over een oplossing gediscussieerd en er is naar mijn
mening een goede, interessante oplossing tot stand gekomen, namelijk;
Het rooster zoals dit nu bestaat, welke vergelijkbaar is met
het regulier onderwijs, wordt afgeschaft en zal vanaf volgende week niet meer
gebruikt worden. De verantwoordelijkheid voor het inplannen van lessen komt nu
meer bij de leerling zelf te liggen. Er komt een intekenlijst waarop de
leerling en de docent samen voor een
bepaalde dag en tijd een lokaal kunnen reserveren. Dit gebeurt op initiatief
van de leerling zelf, de leerling stelt dus als het ware een eigen rooster
samen. Een flinke verantwoordelijkheid en ik verwacht in het begin nog wel wat
opstartproblemen, maar uiteindelijk zal dit systeem beter werken. Er is
namelijk weer een stukje ‘verplichting’ weg waardoor de leerlingen nog vrijer
zijn. Eerst had de leerling de keuze om de les welke op het rooster stond te
volgen of niet, al werd er in de praktijk toch wel verwacht dat een leerling
bij de volgende lessen aanwezig zou zijn. Deze verwachting van de docent is nu
weggenomen zodat de leerling zich niet meer op een bepaalde manier verplicht
voelt om te komen. Een besluit waar ieder zich in kan vinden. Mijn twijfels
rondom het sociocratische besluitorgaan beginnen steeds meer af te zwakken, ik
heb nu immers gezien dat het wel mogelijk is om ieders belang te kunnen
respecteren met één besluit.
Daarnaast was vandaag voor mij op een andere manier speciaal; ik ben op DOE040 zowel
stagiair geschiedenis als begeleider economie.
Mijn ambitie is om na mijn lerarenopleiding geschiedenis ook nog een
bevoegdheid voor het vak economie te halen en op DOE040 heb ik de ruimte en tijd
om hier alvast van te mogen proeven. Er is vorige week een pakketje met een splinternieuwe
economie methode aangekomen waarmee we vandaag direct aan de slag zijn gegaan. Enigzins
onzeker ging ik de les in; een leerling is namelijk bezig met de voorbereiding
voor het HAVO-examen economie, dezelfde stof die ik bijna drie jaar geleden heb
gehad. Deze stof is inmiddels zelf ook onder het stof gekomen doordat ik me
drie jaar bezig heb gehouden met geschiedenis, niet met economie. Gelukkig
vormde dat bij deze eerste les geen probleem. Mocht dit wel een probleem gaan
vormen, is er gelukkig ook nog een stand-by economie docent verbonden aan
DOE040. Deze zouden de leerlingen en ik kunnen mailen over eventuele problemen
of vragen. Deze stand-by docent heeft zelf helaas niet de tijd om iedere week
op de school aanwezig te zijn, vandaar dat ik de leerlingen zal begeleiden bij
het vak economie. Ik kijk uit naar de lessen economie en wat ik nog allemaal ga
beleven op deze bijzondere, leerzame stageschool.
0 reacties: