Een grote verandering in de school; geen vast rooster meer?!

08:40 0 Comments

Voor volgende week zou ik graag horen wat de lezers graag van mij zouden willen weten. Suggesties kun je naar me toe mailen (l.c.cabrito@gmail.com) of in een reactie onder deze post zetten. 

Wederom een speciale dag op DOE040. Vandaag is er een VO-kring geweest. Dit houdt in dat alle leerlingen (en docenten) van het voortgezet onderwijs in een sociocratisch ingerichte kring bij elkaar komen en samen een oplossing gaan zoeken voor knelpunten of randzaken waar het voortgezet onderwijs tegenaan (kan) lopen. Uiteraard hoeft een leerling of docent hier niet bij te zijn, zij hoeven hier enkel aanwezig te zijn wanneer zij inspraak willen hebben bij de besluiten. De VO-kring van vandaag was wat dat betreft een tikkeltje anders dan normaal; er is expliciet gevraagd of alle VO-leerlingen vandaag aanwezig wilde zijn. Dit komt omdat er een onderwerp aangesneden zou worden welke betrekking zou hebben op iedere VO-leerling. Volgens sommigen was dit een van de meest interessante VO-kringen die er tot nu toe geweest zijn op DOE040, ook ik ben van mening dat dit een belangrijke bijeenkomst was. Tijdens de VO-kring kwam ook naar voren dat ieder andere belangen heeft binnen de school, de ene docent wil graag meer aandacht voor haar vak terwijl een andere docente juist vond dat we het principe van ‘vakken’ los moeten laten en op een meer natuurlijke manier moesten gaan leren. Een docent ben je namelijk niet alleen voor je eigen vak/richting, maar je zou ook lessen kunnen geven welke buiten je vakgebied vallen. Daar ben ik vandaag ook mee gestart, naast geschiedenis ga ik voortaan ook de lessen economie verzorgen. Het idee om het principe van vakken los te laten is gebaseerd op de aanname dat een docent er is om te helpen of te ondersteunen, iets wat alle vakken/richtingen gemeen hebben. Welk vak je geeft maakt dan niet zoveel uit. Hier ben ik het gedeeltelijk mee eens, maar daarover volgende week meer. Vandaag gaat mijn blog voornamelijk over de VO-kring.

De VO-kring stond vandaag namelijk in het teken van het probleem wat ik in mijn derde blog (‘De eerste lessen en een nieuw vraagstuk; consequenties’) beschreven heb; leerlingen houden zich niet aan de afspraken met docenten. Onder deze afspraken hoort bijvoorbeeld het maken van opdrachten, voorbereiden van de lessen etc. Wanneer een leerling dit niet doet, lopen de lessen vertraging op waardoor de stof maar moeizaam opgenomen wordt. Vandaag hebben we samen over een oplossing gediscussieerd en er is naar mijn mening een goede, interessante oplossing tot stand gekomen, namelijk;
Het rooster zoals dit nu bestaat, welke vergelijkbaar is met het regulier onderwijs, wordt afgeschaft en zal vanaf volgende week niet meer gebruikt worden. De verantwoordelijkheid voor het inplannen van lessen komt nu meer bij de leerling zelf te liggen. Er komt een intekenlijst waarop de leerling en de docent samen voor een bepaalde dag en tijd een lokaal kunnen reserveren. Dit gebeurt op initiatief van de leerling zelf, de leerling stelt dus als het ware een eigen rooster samen. Een flinke verantwoordelijkheid en ik verwacht in het begin nog wel wat opstartproblemen, maar uiteindelijk zal dit systeem beter werken. Er is namelijk weer een stukje ‘verplichting’ weg waardoor de leerlingen nog vrijer zijn. Eerst had de leerling de keuze om de les welke op het rooster stond te volgen of niet, al werd er in de praktijk toch wel verwacht dat een leerling bij de volgende lessen aanwezig zou zijn. Deze verwachting van de docent is nu weggenomen zodat de leerling zich niet meer op een bepaalde manier verplicht voelt om te komen. Een besluit waar ieder zich in kan vinden. Mijn twijfels rondom het sociocratische besluitorgaan beginnen steeds meer af te zwakken, ik heb nu immers gezien dat het wel mogelijk is om ieders belang te kunnen respecteren met één besluit.


Daarnaast was vandaag voor mij op een andere manier speciaal; ik ben op DOE040 zowel stagiair geschiedenis als begeleider economie. Mijn ambitie is om na mijn lerarenopleiding geschiedenis ook nog een bevoegdheid voor het vak economie te halen en op DOE040 heb ik de ruimte en tijd om hier alvast van te mogen proeven. Er is vorige week een pakketje met een splinternieuwe economie methode aangekomen waarmee we vandaag direct aan de slag zijn gegaan. Enigzins onzeker ging ik de les in; een leerling is namelijk bezig met de voorbereiding voor het HAVO-examen economie, dezelfde stof die ik bijna drie jaar geleden heb gehad. Deze stof is inmiddels zelf ook onder het stof gekomen doordat ik me drie jaar bezig heb gehouden met geschiedenis, niet met economie. Gelukkig vormde dat bij deze eerste les geen probleem. Mocht dit wel een probleem gaan vormen, is er gelukkig ook nog een stand-by economie docent verbonden aan DOE040. Deze zouden de leerlingen en ik kunnen mailen over eventuele problemen of vragen. Deze stand-by docent heeft zelf helaas niet de tijd om iedere week op de school aanwezig te zijn, vandaar dat ik de leerlingen zal begeleiden bij het vak economie. Ik kijk uit naar de lessen economie en wat ik nog allemaal ga beleven op deze bijzondere, leerzame stageschool. 

0 reacties:

Populaire blogs