Is dit dan dé oplossing?

04:47 0 Comments

Deze week drong het tot mij door dat ik nog maar twee weken aanwezig zal zijn op DOE040 voor mijn stage, eind april is mijn stage afgelopen. De afgelopen maanden, sinds november, heb ik veel geleerd en meegemaakt. Over twee weken zal ik een soort samenvatting schrijven in een uitgebreide blogpost.

De belangrijkste les over het democratisch onderwijs heb ik misschien afgelopen week wel geleerd. Ik zie het dem. onderwijs als de meest vrije vorm van onderwijs. Bij vrij denk ik aan niets moeten, je bent vrij om te doen en laten wat je wilt. Hierdoor had ik moeite met leerlingen die afspraken niet nakomen. Ik dacht dat ik de leerlingen daar moeilijk op aan kon spreken, het leerproces is immers een verantwoordelijkheid van zowel de docent als de leerling zelf. Daarnaast zou een leerling een volgende les alleen maar komen omdat het moet, wat ook niet de bedoeling is.

Sinds het begin van mijn stage ben ik op zoek naar een antwoord om deze situatie op te lossen, en ik denk dat ik deze voor mezelf gevonden heb; ik moet het idee van vrij onderwijs = niets moeten loslaten. Je kunt de leerling best wel iets verplichten, maar wel wanneer de leerling hier zelf mee instemt. Door een onderlinge overeenkomst (afspraak) verplichten beide partijen (docent - leerling*) zichzelf om te komen, je kunt namelijk ook niet akkoord gaan met de afspraak. Wanneer er dus wederzijdse goedkeuring is, kun je je op deze afspraak beroepen wanneer een van de partijen zich niet aan zijn afspraak houdt.

Hier komt mooi de gelijkwaardigheid binnen het dem. onderwijs terug; de leerling kan ook zijn docent aanspreken op het niet nakomen van een afspraak, net als dit omgekeerd zou gaan. Ik hoorde van mijn stagebegeleider dat er soms zelfs een BMK (bemiddelingskring, zie blogpost van 20-02-15) ingezet wordt door een leerling omdat een docent zich niet aan zijn afspraak heeft gehouden. Het gebeurde niet vaak, maar toch. Binnen het regulier onderwijs is hier in ieder geval veel minder de ruimte voor en zie ik zelf ook niet de leerlingen hiertoe in staat. Zoals ik al vaker aangegeven heb, ben ik enorm onder de indruk hoe bewust de leerlingen zijn van wat zij zelf willen. Om dan toch weer een vergelijking te trekken met het regulier onderwijs; de leerlingen binnen het dem. onderwijs geven heel duidelijk hun grenzen aan, houden zich meer vast aan principes en laten zich niet zomaar iets vertellen. En dat zijn hele goede kwaliteiten om te bezitten.

*= Ik vergeet niet dat het dem. onderwijs draait om gelijkwaardigheid, maar wist zelf geen andere manier hoe ik beide partijen aan kon duiden.

0 reacties:

Populaire blogs