Omgaan met conflicten en meer inzichten in het doel van de school

04:45 0 Comments

Voortaan zal ik iedere vrijdag een nieuwe blogpost plaatsen. Voor volgende week zou ik graag horen wat de lezers graag van mij zouden willen weten. Suggesties kun je naar me toe mailen (l.c.cabrito@gmail.com) of in een reactie onder deze post zetten.

Het democratisch onderwijs is een hele (al dan niet de meest) vrije vorm van onderwijs, dat is niet alleen voor de leerlingen, maar ook voor mij als stagiair erg wennen. Hoe heb ik mijzelf aangepast in de loop van de eerste weken en hoe ga ik met deze vrijheid om?

Op de basis- en middelbare school werd ik meestal vooraan in het klaslokaal geplaatst, ik liet me namelijk snel afleiden door mijn omgeving en had daardoor moeite met mezelf te concentreren. Dit is na enkele jaren op het HBO blijkbaar nog niet veranderd, ook op DOE040 loop ik hier als het ware tegenaan. Het verschil is enkel dat niemand mij hierop aanspreekt en ik zelf de gevolgen onder ogen moet zien, hetzelfde zoals dat met een leerling op DOE040 zou gebeuren; laat maar lekker gaan, hij komt er zelf wel achter. Nou kan ik mezelf wel concentreren wanneer het moet, maar meestal doe ik minder dan ik van te voren had verwacht.


Dit heeft als gevolg dat ik, naast het geven van de lessen, vrij weinig aan werken toekom. Bij DOE040 moet ik niets, maar aan de andere kant vraagt het Fontys wel om opdrachten. Ik zit dus tussen het regulier en het democratisch onderwijs in en dat kan soms een beetje lastig zijn. Mede doordat er geen aparte docentenkamer is, schiet het werken niet echt op en dat vind ik eigenlijk helemaal niet erg. Wanneer je tussen de leerlingen zit, moet je niet raar opkijken wanneer een kleuterprinsesje aan je vraagt of je naar haar kasteel wilt komen kijken. Daar kun je natuurlijk geen nee tegen zeggen en voor je het weet ben je weer een halfuur verder. Daarom heb ik besloten om zo min mogelijk op de DOE040 zelf te doen en het typen van verslagen of andere opdrachten lekker thuis te doen, zonder de kleuterprinsesjes en kussenskastelen. Op DOE040 kan ik me dan volledig richten op de leerlingen. 

DONDERDAG 15-1-15
Conflicthantering en meer inzichten in het docentschap op een dem. school

Er is ruzie binnen de school. In zo’n kleine gemeenschap zijn de gevolgen hierdoor goed te merken en dat heeft ook invloed op de lessen. Er was een discussie of de ruzie besproken moest worden in een bemiddelingskring of dat het ook zonder kring uit te praten was. Een bemiddelingskring is een kring waarin gezocht wordt naar de toedracht van het conflict; wie was er bij betrokken, waardoor is het conflict ontstaan etc. Daarnaast wordt er gezocht naar een oplossing voor het conflict, dit alles wordt in overleg met een leidinggevende gedaan. Wat me opviel was dat bepaalde leerlingen zich erg aan hun principes vasthouden. Zo wilde een leerling bijvoorbeeld liever geen bemiddelingskring omdat hij zich dan ‘verplicht’ voelde en daar voelde hij zich niet prettig bij. Een andere leerling voelde zich niet geroepen wanneer het niet verplicht zou zijn en beriep zich op de schoolregels in de schoolgids om zijn gelijk te halen; deze zeiden namelijk dat in een geval van een conflict er een bemiddelingskring aangesteld moet worden om tot een oplossing te komen, wanneer de tijd hier rijp voor was. Vooral dat laatste ‘wanneer de tijd hier rijp voor was’ was een punt van discussie. Zo werd ook ineens duidelijk dat regels niet vaststaan en er ruimte is voor interpretatie. Opnieuw verbaasde ik mij over het feit dat de leerlingen zich niet zomaar iets laten vertellen, zij zijn kritisch en hebben een eigen mening. Dat er binnen de school de vrijheid bestaat om de kritische punten en meningen uit te kunnen dragen, is erg leerzaam voor de leerlingen, maar ook voor de stagiair.

Daardoor kom ik direct bij mijn volgende punt; het docentschap binnen het dem. onderwijs. Het dringt langzaam tot mij door dat de school er niet alleen is om het diploma te halen, dat is slechts bijzaak. De interactie met anderen, het leren oplossen van problemen of het naast elkaar leven zijn veel leerzamer dan werken naar de eindkwalificaties (examen) van een vak. Vakinhoud is hierdoor ondergeschikt geworden aan andere (sociale) vaardigheden. Voor docenten misschien een raar idee, maar voor leerlingen, voor wie de toepasbaarheid van de vaardigheden in de maatschappij veel helderder zijn, is het niet meer dan logisch. Een voorbeeld hiervan is het verantwoorden van bepaalde keuzes door de leerlingen. De leerlingen komen een stuk bewuster op mij over en daarmee ook een stuk verantwoordelijker dan de leerlingen welke ik tegen ben gekomen in het reguliere onderwijs. Wederom een puntje in het voordeel van het democratisch onderwijs. 

0 reacties:

Populaire blogs